w Publicznym Przedszkolu w Wojcieszycach
z Oddziałem Zamiejscowym w Różankach
w roku szkolnym 2019/2020
O programie
„Żółty Talerz” to program wsparcia systemu żywienia dzieci stworzony przez Kulczyk Foundation poprzez działanie tam, gdzie konkretne dziecko siada do posiłku: w stołówce, w świetlicy, czy też w domu rodzinnym. Program realizowany jest przy współudziale największych polskich organizacji pozarządowych:
- Caritas diecezjalnymi,
- Polskim Czerwonym Krzyżem,
- SOS Wioskami Dziecięcymi,
- Towarzystwem Przyjaciół Dzieci,
a także placówkami szkolnymi i przedszkolnymi.
W ramach programu Dominika i Sebastian Kulczyk, fundatorzy Kulczyk Foundation, przeznaczają środki finansowe na realizację czterech strategicznych celów:
- więcej dzieci jedzących w stołówce,
- lepsze jakościowo i zdrowsze jedzenie,
- mobilizacja dorosłych do pomocy w żywieniu dzieci,
- łatwiejszy dostęp do wiedzy o zdrowym żywieniu.
Program, poza realizacją czterech strategicznych celów, kładzie nacisk na następujące wyzwania:
- należy mówić o żywieniu wszystkich dzieci w miejsce stygmatyzującego „dożywiania”,
- dziecko zje dobrze tylko wtedy, jeśli wszystkim wokół będzie na tym zależało,
- także samo dziecko, jeśli damy mu taką wiedzę, może nauczyć dorosłych, co znaczy prawidłowe żywienie.
„Żółty Talerz” to w założeniu nowy standard zmiany społecznej, który powstaje także z myślą późniejszego wykorzystania go w działaniach systemowych przez inne organizacje pozarządowe, instytucje centralne lub lokalne, czy zorganizowane grupy obywateli.
„Żółty Talerz” to idea, która znajduje swoje odbicie nie tylko w Polsce. To również ze strony Kulczyk Foundation wsparcie żywienia dzieci w innych miejscach na świecie, w których wszechobecne jest zjawisko już nie tylko niedożywienia, ale głodu.
Od trzech lat nasze Przedszkole realizuje Program „Żółty talerz”. Dzięki temu posiadamy dodatkowe środki finansowe na:
- wzbogacanie codziennych posiłków wydawanych dzieciom w oddziale przedszkolnym w Wojcieszycach i Różankach,
- organizowanie jeszcze lepszego jakościowo i zdrowszego jedzenia przeznaczonego dla naszych wychowanków,
- organizowanie szeroko pojętej działalności profilaktycznej, mającej na celu minimalizowanie zjawiska otyłości wśród dzieci,
- podejmowanie działalności promującej zdrowe nawyki żywieniowe i zdrowy styl życia każdego człowieka.
Działania podjęte w poszczególnych grupach wiekowych w roku szkolnym 2019/2020:
- prowadzenie kącika przyrody – owoce, warzywa, przetwory (wrzesień),
- segregowanie owoców wg wyznaczonej cechy - wielkość, kolor, rodzaj (wrzesień),
- zabawy językowe, ruchowe, logopedyczne z wykorzystaniem rymowanek, wierszy o owocach i warzywach (wrzesień),
- „Zwierzątka ze zdrowego zakątka” – zapoznanie z piramidą żywienia, budowanie pociągów ze zdrową oraz niezdrową żywnością (wrzesień),
- konstruowanie gry matematycznej „Zbieramy owoce w sadzie", „Warzywne szeregi" (październik),
- „Smaczki-zgadywaczki” – rozpoznawanie owoców i warzyw po smaku (październik),
- wykonanie sałatki owocowej (październik),
- kiszenie kapusty (październik),
- wyjście do sadu i ogrodu (październik),
- wyjście do „warzywniaka” (październik),
- „Dzień Zdrowej Żywności” – utrwalenie budowy piramidy żywienia (październik),
- wykonanie koktajlu owocowego (listopad),
- wyjście do Ośrodka Zdrowia – spotkanie z panią pielęgniarką (listopad),
- zajęcia kulinarne prowadzone przez „Studio Kulinarne Let’s Cook” (listopad),
- wykonanie pierniczków dla Świętego Mikołaja (grudzień),
- wykonanie „Witaminkowych kanapek” (styczeń),
- wizyta pana farmaceuty (styczeń),
- obejrzenie teatrzyku kukiełkowego „Na straganie” (luty),
- praca plastyczna „Zdrowie na talerzu” (kwiecień),
- wykonanie sałatki z owoców tropikalnych (kwiecień).
Wnioski:
- zajęcia poszerzyły wiedzę wychowanków na temat wpływu sposobu odżywiania na organizm,
- dzieci miały możliwość samodzielnego wykonania posiłków, ciastek i przetworów, dzięki czemu otrzymały szansę na wyrobienie nawyku przyrządzania ich w przyszłości zamiast sięgania po gotowe, wysoko przetworzone produkty ze sklepu,
- zajęcia przekazujące wiadomości o zdrowym żywieniu były bardzo atrakcyjne (wyjścia do sadu, ogrodu, spotkania z ciekawymi ludźmi, teatrzyk kukiełkowy), co przyczyniło się do nabycia wśród dzieci trwałej wiedzy na temat całego systemu żywienia.
Fotorelacja z poszczególnych przedsięwzięć jest umieszczana na bieżąco na naszej stronie internetowej w zakładkach AKTUALNOŚCI oraz PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE, a do niektórych z nich sięgamy w tym miejscu.