TEMATYKA OGÓLNA: W przestrzeni kosmicznej
CELE: wyrabianie postawy proekologicznej, rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie aktywności twórczej, rozwijanie sprawności manualnej.
- Słuchanie opowiadania Schima Schimmela „Dzieci Ziemi – pamiętajcie” (w tłumaczeniu Eleonory Karpuk).
Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.
- Rozmowa na temat opowiadania.
Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Start rakiety”.
Rodzic odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysuje spiralę (maszyny zaczynają pracować), wydając dźwięk: Bzz (rakieta startuje).
Sstaaart – rytmicznie uderzają dłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakuje w górę, wymachuje ramionami do góry, wydając okrzyk: Hurra!
Lot rakiety – dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach pioosenki, przerwa w muzyce oznacza lądowanie W UKŁADZIE SŁONECZNYM || NutkoSfera || Piosenki DLA DZIECI - YouTube
- Wykonywanie pracy przedstawiającej naszą planetę.
Potrzebne będą: kolorowe gazety, nożyczki, bibuła, flamastry, klej.
- Wycinanie z kolorowych gazet elementów wybranych przez dziecko.
- Przyklejanie ich na jasnozielonych kartkach w kształcie koła.
- Uzupełnianie szczegółów flamastrami i kolorową bibułą.
- ZADANIE DLA DZIECI 5/6 LETNICH
− Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka.
− Rysujcie po śladzie, nie odrywając kredki od kartki. (881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz3 (mac.pl) – STR. 71)
- Ćwiczenia słuchowe „Co to za dźwięki?”.
Potrzebne będą: metalowe przedmioty.
Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie metalowymi przedmiotami, np.: monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami. Rodzic demonstruje zgromadzone przedmioty, dziecko je nazywa i określa, do czego służą. Próbuje w różny sposób wydobyć z nich dźwięki. Po odwróceniu się rozpoznaje, jaki przedmiot wydaje dany dźwięk (najpierw dźwięki z przedmiotów wydobywa Rodzic., potem – dziecko).
- Budowanie wymyślonych przez dzieci stacji kosmicznych z różnorodnych klocków; wymyślanie im nazw. Dzielenie tych nazw na głoski i na sylaby.
Potrzebne będą: klocki.
- Zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa ruchowa „Gwiazdy”.
Dziecko biega w jednym kierunku po wyznaczonym terenie w rytmie wystukiwanym/wyklaskiwanym przez Rodzica. Podczas przerwy w grze na zawołanie rodzica, np.: Gwiazda trzyramienna!, dziecko podskakuje tyle razy ile ramion ma gwiazda, o której mówił Rodzic.
- Prowadzenie obserwacji z wykorzystaniem papierowych lunetek. Dzielenie się spostrzeżeniami. Papierowe lunetki wykonane z rolek po papierze toaletowym
- ZADANIE DLA DZIECI 3/4 LETNICH
− Odszukajcie na obrazku cztery ufoludki, które ukryły się przed mamą Zuzi.
− Posłuchajcie imion ufoludków podzielonych rytmicznie. Powiedzcie je. (881911_OS_4-latek_KP_cz2 (mac.pl) – STR. 26)
- Rysowanie ufoludka według tekstu rymowanki.
- Słuchanie rymowanki.
Jestem sobie ufoludek cały zieleniutki.
Mam trzy ręce, cztery nogi i nos okrąglutki.
Oczy czarne tak jak węgiel, kreskę zamiast warg,
brzuch jak balon i sprężynki trzy na głowie mam.
- Omawianie wyglądu ufoludka z rymowanki.
− W jakim kolorze jest ufoludek?
− Ile ma rąk i ile nóg?
− Jaki ma nos?
− W jakim kolorze ma oczy?
− Co ma zamiast warg?
− Jak wygląda jego brzuch?
− Co ma na głowie?
- Słuchanie jeszcze raz rymowanki.
- Rysowanie ufoludka według opisu.
- JĘZYK ANGIELSKI
Posłuchaj nowej piosenki i zastanów się jakich zwierząt będą dotyczyć następne lekcje?
Słuchając piosenki wykonaj kart pracy (nie wszystkie muszą zostać wykonane, ze względu na różny wiek dzieci kart jest więcej, należy wykonać minimum jedną kartę pracy – THE ANIMAL ON THE FARM) załączniki – THE ANIMALS ON THE FARM, COLOUR AND MATCH
Posłuchaj też piosenki o kaczuszkach przypominając sobie liczby od 1 do 5.
Po wysłuchaniu wykonaj karty pracy (nie wszystkie muszą zostać wykonane, ze względu na różny wiek dzieci kart jest więcej, należy wykonać minimum jedną kartę pracy – COLOURING PAGES) załączniki – COLOURING PAGES, CONNECT, COUNT AND CIRCLE
Na koniec zatańcz do piosenki
MOVE - Move! | Dance Song for Kids | Super Simple Songs - YouTube
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW: