TEMATYKA OGÓLNA: Kury, kurczęta i pisanki.

CELE: wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu, rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem, rozwijanie sprawności manualnej.

  1. Słuchanie opowiadania.

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!... Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Pokoloruj rysunki jajek jednym kolorem, ale tak, żeby każde jajko było inne. Połącz w pary takie same zestawy pisanek. 56 aktywność twórcza, percepcja wzrokowa84 Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku! − A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi! Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły. − Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki. − A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki. Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania... – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci. − Jaka śliczniutka!... – wygdakała pierwsza kura. − Mój ty kochany!... – rozczuliła się druga. − Chlip, chlip!... – płakała ze szczęścia trzecia kura. A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

  • Rozmowa na temat opowiadania.

- jak zachowywały się kury? Czego pragnęły?

- w jaki sposób ozdabiano jajka?

- jak zachowywały się mamy, a jak dzieci?

  1. Ćwiczenie oddechowe – „Baranek”.

Potrzebne będą: szablon baranka (załącznik – BARANEK), słomka, skrawki białego papieru. Dziecko zajmuje miejsce przy stole. Przed nim znajduje się szablon baranka. Obok baranka zostają umieszczone małe kawałki białego papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka. Nie powinno pomagać sobie rękami.

  1. Co słychać wiosną w trawie? – obserwowanie życia toczącego się wiosną w trawie.

Potrzebne będą: lupa.

Dziecko obserwuje życie toczące się wiosną w trawie, wykorzystując lupę (np. przyglądają się mrówkom) podczas pobytu na dworze.

  1. Ćwiczenie percepcji wzrokowej „Połówki pisanek”.

Potrzebne będą: trzy obrazki pisanek – pocięte (załącznik – PISANKI) w kopercie, kartki, klej, kolorowe mazaki.

R. przygotowuje dla dziecka kopertę z trzema obrazkami pisanek w jednakowym kolorze, pociętymi na pół (lub więcej części w zależności od wieku dziecka) w różny sposób. Zadaniem dzieci jest odszukanie pasujących połówek i przyklejenie ich na kartce, a następnie ozdobienie pisanek flamastrami w dowolny sposób

5. Zabawa z elementem skoku „Skoki kangura”. Postawa dziecka: karton trzymany między kolanami – skoki z odbicia obunóż w przód z wydłużaniem skoku i zamachem ramion.

6. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.

− Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką?

Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.

− Jaki był pożytek z pisanek?

Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły.

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku – „Zajączki wielkanocne”.

Potrzebne będą: chorągiewki lub inne przedmioty, którymi wyznaczymy początek i koniec trasy. R. wyznacza początek i koniec trasy za pomocą chorągiewek. Dziecko pokonuje trasę, skacząc obunóż jak zajączek.

  1. JĘZYK ANGIELSKI

Posłuchajcie piosenki o zajączku wielkanocnym i wykonujcie te sam ruchy, co zajączek

The Way The Bunny Hops | Easter Bunny Song | Easter Songs for Kids | The Kiboomers - YouTube

Po zatańczeniu z Easter Bunny wykonaj kartę pracy (załącznik – EGGS)

*dla Rodzica: brown – brązowy, red – czerwony, yellow – żółty, green – zielony, orange – pomarańczowy, blue – niebieski, black – czarny, white – biały, purple – fioletowy.

Przypomnij sobie także nasze poprzednie piosenki:

MOVE - Move! | Dance Song for Kids | Super Simple Songs - YouTube

THE PINOCCHIO - The Pinocchio | Nursery Rhymes | Super Simple Songs - YouTube

BODY SONG - body Song - Educational Children Song - Learning English for Kids - YouTube

 

LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:

BARANEK
EGGS
PISANKI