TEMATYKA OGÓLNA: Wielkanoc tuż - tuż
CELE: poznawanie symboli związanych z Wielkanocą, rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie mowy.
- ĆWICZENIA PORANNE - Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Przedświąteczne porządki”.
- Dziecko naśladuje odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.
- Ćwiczenie nóg „Po schodach”. Dziecko naśladuje zbieganie po schodach. Biegnie w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzi po schodach – maszeruje w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki.
- Czworakowanie „Zajączki wielkanocne”. Dziecko naśladuje sposób poruszania się zajączków – całe dłonie ma oparte na podłodze, podciąga nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymuje się, staje słupka – wykonuje przysiad, palce wskazujące trzyma przy uszach, rozgląda się na boki. Potem zmienia kierunek poruszania się.
- Wykonywanie pisanek według własnych pomysłów.
Potrzebne będą: jajka ugotowane na twardo lub wydmuszki z jajek, kolorowy papier, bibuła, folia samoprzylepna, resztki materiałów, włóczka, elementy świąteczne wycięte z kolorowych gazet, flamastry.
Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodziców wykonuje pisanki.
- ZADANIE DLA DZIECI 5/6 LETNICH
Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.
Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab lub głosek się składa wyraz (881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz3 (mac.pl) – STR 55)
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura i kurczęta”.
R - Rodzic odgrywa rolę kury, dziecko to kurczątko. Kura chodzi mówiąc: Ko, ko, ko... Dziecko porusza się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi. Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przykucnie, kurczątko biegnie się do niej i przytulają się do siebie. Pozostają przez chwilę w ciszy.
- Dostrzeganie rytmu złożonego z pisanek i kontynuowanie go.
Potrzebne będą: sylwety pisanek w różnych kolorach, które dziecko samodzielnie koloruje na wskazane przez rodzica kolory – min. 3 jajka w tym samym kolorze (załącznik – JAJKA KOLOR).
R. układa na dywanie ciąg rytmiczny z sylwet pisanek. Np. pisanki – czerwona, zielona, niebieska, czerwona, zielona, niebieska, czerwona, zielona, niebieska (trzy sekwencje). R. dotyka kolejnych sylwet pisanek, dziecko głośno określa ich kolory. Potem kontynuuje dostrzeżony rytm, określając kolory sylwet pisanek, które R. dalej układa na dywanie
6. Słuchanie wiersza.
Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
- Rozmowa na temat stołu wielkanocnego.
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
- ZADANIE DLA DZIECI 3/4 LETNICH
Dokończcie rysować pisankę, łącząc kropki. Pokolorujcie rysunek. (881911_OS_4-latek_KP_cz2 (mac.pl) - STR 20)
- ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”.
Potrzebne będą: łyżki, jajka ugotowane na twardo, dwie skakanki. R. za pomocą skakanek wyznacza miejsce startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW: