TEMATYKA OGÓLNA: Chcemy, aby wokół było pięknie

CELE: rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie i odpowiedzialności za nie, rozwijanie sprawności fizycznej, dbanie o najbliższe otoczenie

 

  1. Zabawy badawcze „Gdzie jest powietrze?”

Potrzebne będą: balony, kubeczki z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce, papierowe słomki.  - Otworzenie okna, zwracanie uwagi na ruch firanki, powiew przedostający się do pokoju; wypowiedź dziecka o tym, co się dostało do pomieszczenia.

- Nawiązanie rozmowy na temat powietrza: gdzie się znajduje, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

- Zaproponowanie wykonania kilku zabaw ukazujących obecność powietrza:

  • Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
  • Obserwowanie przez okno drzew poruszających się na wietrze.
  • Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez papierową słomkę do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
  • Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce. Rodzic uświadamia dziecku, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, kiedy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas
  1. KARTA PRACY

− Pokolorujcie rysunki czterolistnych koniczynek.

− Połączcie liniami zdjęcie każdego kwiatka z jego cieniem (881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz3 (mac.pl) – STR. 79)

  1. Słuchanie opowiadania „Spotkanie z małym czarodziejem”

W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubił zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie. − Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział czarodziej. − Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi. Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów. − Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej. − Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą − odpowiedział Mruczek. − Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie. I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.

 

W tym miejscu Rodzic przerywa opowiadanie i prosi dziecko, aby wymyśliło, co mogło wydarzyć się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.

 

Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali: − Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś! − Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej. − Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy. − Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej. Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste. Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy czar pryśnie.

  1. Zabawa „Rozwiązujemy zadania małego czarodzieja”.

Rodzic proponuje dziecku, aby pomogło w odczarowaniu szarego miasteczka poprzez wykonanie zadań, które czarodziej umieścił w pudełku podarowanym chłopcom.  

  • Zadanie pierwsze: Nazwij swój kwiatek. Zadaniem dziecka jest narysowanie niespotykanego dotąd kwiatka i nadanie mu nazwy.

Zabawa ruchowa przy muzyce Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.

Antonio Vivaldi - Cztery Pory Roku - Wiosna / The Four Seasons - Spring - YouTube

Dziecko jest kwiatem. Tańczy w rytmie słyszanej muzyki

  • Zadanie drugie: Rozwiązujemy rebus fonetyczny.

Potrzebne będą: obrazki (załącznik – REBUS FONETYCZNY)

Rodzic układa w szeregu obrazki. Zadaniem dziecka jest podanie pierwszej głoski z nazw obrazków, połączyć je i podać otrzymane słowo (wiosna).

  • Zadanie trzecie: Układamy obrazek z części.

Potrzebne będą: obrazek wiosennego kwiatka - podzielony na części (załącznik - WIOSENNY KWIATEK) .

Rodzic dzieli obrazek na tyle części, ile lat ma dziecko plus jeden fragment. Kładzie na stoliku jeden fragment obrazka. Dziecko losuje pozostałe fragmenty układa obrazek. Po ułożeniu obrazka nazywa przedstawione na nim kwiaty.

  1. KARTA PRACY

− Posłuchajcie wiersza Mieczysławy Buczkówny „Tylko jeden raz”. Wskazujcie na obrazku wymienione w nim zwierzęta. Pokolorujcie rysunki zwierząt. (881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz3 (mac.pl) – STR. 80)

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,                                                                

wszystkie na świecie zwierzęta:

i mrówki, i żaby, i żmije,

i pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl –

Niech fruwa tęczowo-złoty,

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdo kleci,

Jak pająk rozsnuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne

Potrzebne będą: gazety, tamburyn lub inny instrument do wystukiwania rytmu.

Część wstępna.

  • Czynności organizacyjno-porządkowe. Dziecko porusza się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie Rodzica. zatrzymuje się i podnosi gazetę.

Część główna.

  • Stanie w rozkroku, trzymanie oburącz złożonej gazety – w skłonie w przód wymachy gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach wyprost i potrząsanie gazetą w górze.
  • Klęk podparty, dłonie ułożone na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz, ręce zgięte w łokciach – opad tułowia w przód, dotknięcie gazety brodą i powrót do pozycji wyjściowej. Powtórzone ostatni raz ćwiczenie pozwoli przejść do leżenia przodem za przesuwaną gazetą. • W leżeniu przodem – unoszenie gazety trzymanej oburącz za końce (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmuchanie na gazetę i wprowadzanie jej w ruch.
  • Położenie gazety na podłodze, zwinięcie jej po przekątnej w rulonik i przeskakiwanie przez nią bokiem – z jednej strony na drugą, od jednego do drugiego końca
  • Ugniecenie gazety tak, aby powstała kulka (piłeczka) – rzuty i chwyty kulki w miejscu, w chodzie, w biegu, rzuty i chwyty z wykonywaniem dodatkowych zadań, np.: przed chwytem klaśnięcie, dotknięcie ręką podłogi, zakręcenie rękami młynka, wykonanie obrotu itp.
  • W leżeniu przodem – przetaczanie kulki z ręki do ręki, podrzucanie kulki oburącz, jednorącz. • Marsz z kulką położoną na głowie, utworzenie dwóch szeregów oddalonych od siebie o pięć lub sześć kroków.

Część końcowa.

  • Marsz we wspięciu na palcach, z kulką położoną na głowie, przejście do siadu skrzyżnego.
  • W siadzie skrzyżnym – wykonywanie skrętów głową w prawo – w tył i w lewo – w tył.
  • W siadzie podpartym, kolana rozchylone, kulka ułożona między stopami – podrzucanie kulki stopami, chwytanie jej rękami.
  • W marszu, kulka położona na dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe: wykonanie wdechu nosem i próba zdmuchnięcia kulki z dłoni.
  1. Zabawy na świeżym powietrzu
  • Sadzenie drzewka lub kwiatów w ogrodzie przedszkolnym.

Potrzebne będą: sadzonki, łopatki, konewki. Dziecko z Rodzicem wybierają miejsce (lub miejsca), gdzie mogłyby zasadzić drzewko lub kwiaty. Przypomnienie przez dziecko, czego potrzebują rośliny, aby mogły rosnąć. Wspólnie z Rodzicem sadzenie roślin w wybranych miejscach (robienie otworów, wsadzenie sadzonek, uklepywanie ziemi, podlewanie).

 

 

LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:

REBUS FONETYCZNY

WIOSENNY KWIATEK