TEMATYKA OGÓLNA: Dbamy o las

CELE: uświadamianie konieczności dbania o lasy, rozpoznawanie pozytywnych zachowań wobec przyrody i negatywnych zachowań wobec przyrody

 

  1. KARTA PRACY
  • Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe zachowania dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie.
  • Opowiadanie, co się na nich dzieje.
  • Określanie, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie.
  • Odpowiadanie na pytanie: Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?
  • Kolorowanie rysunków dzieci. (881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz3 (mac.pl) – STR. 77)
  1. Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – „Dzieci w lesie”.

Rodzic zamienia się w drzewo, dziecko porusza się swobodnie po dywanie, wokoło drzewa. Na uderzenie w bębenek dziecko jak najszybciej przykuca za drzewem. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

  1. Zabawy na świeżym powietrzu
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki w gniazdach”.

Potrzebne będą: bębenek lub coś do wyklaskiwania/wystukiwania rytmu, obręcze lub włóczka, coś czym można wyznaczyć okręgi dla dziecka.

Dziecko jest ptakiem. Porusza się swobodnie pomiędzy obręczami/okręgami rozłożonymi w wyznaczonym miejscu ogrodu, podwórka, przy dźwiękach bębenka. Przerwa w grze jest sygnałem, że ptaki muszą się schować do obręczy (gniazd). Po każdym powtórzeniu zabawy jednego gniazda ubywa (Rodzic zabiera obręcz).

  • Zabawa „Strumyk”.

Potrzebne będą: szyfonowe chustki lub kawałki materiału, tamburyn lub dwie metalowe pokrywki (rytm można też wyklaskiwać).

Dziecko dostaje dwie szyfonowe chustki. Wyobraża sobie, że tworzy strumyk (małą rzekę). Przy dźwiękach tamburynu dziecko chwyta chustki za rogi, porusza nimi bardzo powoli i łagodnie tańczy.

  1. Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.

Potrzebne będą: zdjęcia żab (załącznik - ŻABY).

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny, przystosowane do wykonywania skoków. Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lub wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owady (np.: muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np.: czaple, bociany raczej rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).

  • Dzielenie słowa żaba na sylaby i/lub głoski (załącznik – NAPIS)
  1. Rysowanie swojego ulubionego leśnego zwierzątka.

Potrzebne będą: kartki, kredki.

  1. Zabawy guzikami.

Potrzebne będą: guziki, kartoniki z liczbami.

  • Dziecko dostaje po dziesięć guzików. Liczy je i podaje ich liczbę.
  • Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej.
  • Segregowanie guzików pod względem kształtu. − Czym różnią się guziki? Dziecko segreguje guziki na te np. w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne. Liczy guziki w każdym kształcie i układa przy nich kartoniki z odpowiednimi liczbami.
  • Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek. Dziecko segreguje guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczy guziki z określoną liczbą dziurek i układa przy nich kartoniki z odpowiednimi liczbami. (załącznik - LICZBY)
  • Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki. Dziecko szuka wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczy, ile ma guzików okrągłych o czterech dziurkach.

− Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mające dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami...).

  1. JĘZYK ANGIELSKI

Posłuchaj piosenki o zwierzętach na farmie i spróbuj naśladować odgłosy tych zwierząt w języku angielskim.

The Animals On The Farm | Super Simple Songs - YouTube

Posłuchaj nazw zwierząt na farmie, o których opowiada dziewczynka, powtarzaj nazwy za nią.

Farm animals for kids - Vocabulary fo kids - YouTube

Na koniec pokoloruj zwierzęta, które mieszkają na farmie, powtarzając jego nazwę ( załącznik – COLOURING PAGES FARM ANIMALS)

  1. ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Wejdź w link i wykonuj ćwiczenia, które przygotowała dla Ciebie Pani Małgosia

Wiosna by Małgorzata on Genially

 

LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:

COLOURING PAGES FARM ANIMALS

LICZBY

NAPIS

ŻABY