TEMATYKA OGÓLNA: Czarno na białym.
CELE: rozwijanie zainteresowania przyrodą, rozwijanie zdolności plastycznych, nauka prawidłowej artykulacji głoski s.
- Ćwiczenia z gazetami dla dzieci i rodziców
Proszę o wykonanie 5 poleceń.
- Ćwiczenia graficzne „Wężowa skóra”
Zdjęcia przedstawiające węże, węże wycięte z papieru w kratkę.
Rodzic z dzieckiem ogląda zdjęcia węży i różne wzory na ich długim, łuskowatym ciele, którymi różnią się poszczególne gatunki i ostrzegają przed niebezpieczeństwem inne zwierzęta, zadaniem dzieci jest pokolorować kratki, tak aby utworzyć kolorowy wzór na wężu.
- Zabawa słownikowa „Co to jest?”
Rodzic mówi, że są słowa, które mają więcej niż jedno znaczenie. Pokazuje dziecku obrazki i prosi, by nazwało to, co się na nich znajduje. Podaje przykład zebry i pasów drogowych, Następnie prosi, by dziecko dobrało w pary obrazki, które mają taką samą nazwę, ale oznaczają coś innego (załącznik - OBRAZKI)
- Rozmowa z dziećmi na temat „Jaka jest zebra”
Rodzic rozpoczyna rozmowę recytacją wiersza J. Brzechwy „Zebra”.
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?
Rodzic prosi, aby dziecko odpowiedziało na pytanie: Czy zebra jest biała w czarne paski czy może czarna w białe paski?
- Układanie szlaczka „Czarno na białym”
Potrzebne będą: białe i czarne paski papierowe, kartki białe i czarne.
Rodzic układa wzór białych pasków i czarnych pasków ułożonych na przemian obok siebie. Rodzic zachęca dziecko do ułożenia czarno-białego wzoru z pasków białych i czarnych, ułożonych w odstępach, na czarnej kartce lub białej.
- Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski „s”
Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski s.
Otwieramy usta, kładziemy język płasko, na dole, czubek języka dotyka dolnych zębów, syczymy jak wąż: sssssss. Rodzic zwraca uwagę, aby przy głosce s nie wybrzmiewała dodatkowo głoska y. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę s, kontrolując w lusterku pracę języka.
- Wyszukiwanie rymów do nazw zwierząt
Dziecko wybiera obrazek ze zwierzęciem, podaje jego nazwę i szuka słów, które rymują się z tą nazwą zwierzęcia (załącznik - ZWIERZĘTA)
Lew- krzew, drzew, śpiew
Żyrafa- szafa, gafa, rafa, fotografa
Tygrys- irys, kaprys, rys
Słoń- dłoń, chroń, koń
- Praca plastyczna „Zebra”- wykonanie pracy dowolnym sposobem
Potrzebne będą: tacka papierowa, czarny marker, załącznik – ZEBRA2
Wykonaj pracę plastyczną na wzór tej w załączniku, narysuj zebrze paski, doklej uszka i oczy, nie zapomnij o uśmiechu.
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW: