TEMATYKA OGÓLNA: Żyrafa.
CELE: umuzykalnianie dzieci, ilustrowanie ruchem tekstu piosenki, rozwijanie sprawności drobnych ruchów rąk.
- Wyszukiwanie zdjęć egzotycznych zwierząt
Dziecko wyszukuje zdjęcia, które przedstawił rodzic zwierząt egzotycznych w zgromadzonych książkach (załącznik – ZDJĘCIA ZWIERZĄT).
- Ćwiczenia ortofoniczne „Zwierzęta egzotyczne”
Rodzic kilkakrotnie akcentuje wybraną sylabę w nazwie zwierzęcia, a dziecko powtarza ją za nim, np.: ży-ra-fa-fa-fa, hi-po-po-po-tam.
- Zabawa muzyczna „Dyrygent”
Dziecko stoi przed rodzicem i/lub rodzeństwem, pokazuje w jaki sposób mają śpiewać znaną piosenkę. Jeśli pokazuje ręce szeroko ustawione- rodzic śpiewa głośno. Jeśli dłonie ma blisko siebie- rodzic śpiewa cicho.
- Zabawa ruchowa „Na safari”
Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę na safari. Mówi, że będą podglądać zwierzęta przez lornetkę. Dziecko maszeruje po pokoju, trzymając dłonie zwinięte w pięści (lornetki) na wysokości brzucha, gdy rodzic śpiewa jaką piosenkę. Na hasło rodzica np.: Żyrafa- podnoszą lornetki do oczu i oglądają żyrafę od podłogi do samego sufitu (tam znajduje się jej głowa). Na hasło: Małpki- szybkim ruchem głowy przesuwają lornetkę z jednej strony na drugą i z góry na dół. Na hasło: Antylopy- głowę z lornetką przesuwają wzdłuż horyzontu, od lewej strony do prawej i od prawej do lewej. Gdy rodzic powie, że podglądamy z ukrycia drapieżniki, tj. lwy, dziecko kładzie się na brzuchu i z lornetką przy oczach obserwuje teren.
- Rozwiązywanie zagadki- żyrafa
Co to za zwierzę? Najwyższe na świecie.
Pójdźcie do zoo, a się dowiecie.
Ma żółtą skórę w brązowe łatki.
Nie zmieści się wcale do zwykłej klatki.
- Słuchanie wiersza K. Bednarek „Żyrafa”
Długą ma szyję,
Łatki na ciele.
Listków akacji
w dzień zjada wiele.
Nawet gdy śpi
na nogach stoi,
bo dzikich zwierząt
bardzo się boi.
Mieszka w Afryce,
gdzie żyją lwy
co mają białe
ogromne kły.
Jednak żyrafa
mocnym kopnięciem
poradzi sobie
z dzikim zwierzęciem.
Kto chce żyrafę
spotkać już dziś
musi do zoo
szybciutko iść.
- Rozmowa na temat wyglądu, życia i zwyczajów żyrafy na podstawie wiersza
- Jak wygląda żyrafa?
- Gdzie mieszka?
- Co żyrafa lubi jeść?
- Jak śpi?
- Kogo się boi?
- W jaki sposób broni się przed atakiem dzikiego zwierzęcia?
- Gdzie można spotkać żyrafę?
- Zabawa dydaktyczna „Co lubi jeść żyrafa?”
Rodzic prezentuje obrazki i omawia ich nazwy. Następnie prosi, aby dziecko wskazało obrazki przedstawiające jedzenie, które spożywa żyrafa. Rodzic może zadać pytanie, które spośród tych pokarmów zjadają ludzie (załącznik – CO JE ŻYRAFA)
- Zabawy na świeżym powietrzu
Spacer w pobliżu domu- wyszukiwanie elementów, które przypominają kształtem żyrafę. Może być to np. wysokie drzewo, żuraw budowlany.
Zabawa ruchowa żyrafa i żyrafki. Gdy rodzic powie: Żyrafa- dziecko porusza się z wyprostowaną szyją, stawiając duże kroki. Kiedy rodzic powie: Żyrafka- dziecko porusza się z wyprostowaną szyją, ale robi bardzo małe kroki.
- Praca plastyczna „Żyrafa z odrysowanej rączki”
Dziecko odrysowuje na kartce rękę (od palców do łokcia), chowając kciuk. Z palców tworzy uszy i rogi żyrafy. Dorysowuje oczy, nos, usta, a zamoczonym w brązowej farbie palcem odbija „łatki”.
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW: