TEMATYKA OGÓLNA: Zwierzęta z dżungli i sawanny.

CELE: wzbogacenie wiadomości na temat życia krokodyli, rozwijanie koncentracji uwagi, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie sprawności manualnej.

 

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne „Paszcza krokodyla”

Dziecko otrzymuje rysunek głowy krokodyla. Jego zadanie polega na dorysowaniu zębów w paszczy zwierzęcia oraz wody wokół (załącznik – GŁOWA KROKODYLA).

  1. Ćwiczenia logopedyczne

Rodzic wręcza dziecku lusterko, demonstruje ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie i pilnuje dokładnego wykonania przez dziecko.

W paszczy krokodyla - dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno, przy górnym i przy dolnym wałku dziąsłowym.

Nurkowanie-  dziecko nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami, naśladując nurkowanie krokodyla pod wodą.

Rozmowa ptaszka z krokodylem- dziecko wymawia sylaby cienkim głosem, jak ptaszek (pi, po, pa, pe, pu, py), oraz grubym głosem, jak krokodyl (ła, ło, łi, łe, łu, ły).

Krokodyl otwiera szeroko paszczę- dziecko kilkakrotnie otwiera usta i je zamyka.

Małpka ma szerokie wargi- dziecko wywija górną wargę do góry, a dolną do dołu, naśladując wargi małpki.

Żyrafa ma długa szyję- przy otwartej jamie ustnej dzieci unoszą czubek języka wysoko w kierunku nosa.

  1. Zabawa ruchowa „Rodzina krokodyli”

Dwie osoby w domu pełnią rolę rodziców w rodzinie krokodyli, chodzą po pokoju na czworaka. Dziecko to mały krokodyl, który nie wykluł się jeszcze z jaja (siedzi w bezruchu, w dowolnym miejscu w pomieszczeniu). Rodzice podchodzą do jaj i dotykają ich. Dotknięty krokodylek wychodzi ze skorupki i na czworaka wędruje za swoim rodzicem. Zabawę możemy powtarzać zmieniając się rolami.

  1. Zabawa bieżna „Król lodu”

Dziecko trzyma w ręce berło. Biega za osobą z domu, by dotknąć i zamrozić ją. Kto zostanie dotknięty  berłem - zamarza jak figurka lodowa i staje w bezruchu. Ostatnia osoba biegająca zostaje nowym królem lodu.

  1. Zabawa ruchowa „Na safari”

Zapraszamy dziecko na wycieczkę na safari. Mówimy, że będzie podglądać zwierzęta przez lornetkę. Dziecko chodzi po pokoju, dłonie zwinięte w pięści (lornetki) na wysokości brzucha, gdy rodzic klaśnie w dłonie na hasło rodzica np. Żyrafa- podnosi lornetkę do oczu i ogląda żyrafę od podłogi do samego sufitu (tam znajduje się jej głowa). Na hasło: Małpki- szybkim ruchem głowy przesuwa lornetkę z jednej strony na drugą i z góry na dół.  Na hasło: Antylopy- głowę z lornetką przesuwa wzdłuż horyzontu, od lewej strony do prawej i od prawej do lewej. Na hasło podglądamy z ukrycia drapieżniki, tj. lwy , dziecko kładzie się na brzuchu i z lornetką przy oczach i obserwuje teren.

  1. Słuchanie opowiadania „Zwierzęta egzotyczne”

Daleko stąd, w Afryce, nad rzeką, żył krokodyl Paszczak i jego żona, krokodylica Paszczakowa. Nazywali się tak dlatego, że mieli ogromne paszcze pełne ostrych zębów i większość zwierząt się ich bała. Pani krokodylica zniosła jaja i zakopała je w piasku, żeby wykluły się z nich małe krokodyle. Nie musiała ich wysiadywać, tak jak robi to kura; wystarczyło, że słońce ogrzewało jaja w ciepłym piasku. Gdy nadchodziła odpowiednia pora, małe krokodyle przebijały pyszczkami skorupkę, wydostawały się ze środka, a mama przenosiła je w stronę rzeki. Pewnego dnia mała siewnica, szary ptaszek, który ma cętkowane, biało-czarne skrzydełka, usiadła na pniu płynącego w rzece drzewa. Była bardzo zmęczona długim lotem i chciała odpocząć, Zamknęła oczy, żeby się na chwilę zdrzemnąć, aż tu nagle pień drzewa zaczął się ruszać! Okazało się, że to nie drzewo, tylko grzbiet krokodyla Paszczaka wystający z wody.

-Piii!- zapiszczał wystraszony ptaszek i już miał odlecieć, gdy krokodyl powiedział:

-Nie bój się i odpoczywaj spokojnie. Nie zrobię ci krzywdy.

-To dlaczego otwierasz tak szeroko paszcze?- zapytała siewnica.

-Nie po to, żeby cię zjeść. Krokodyle w ten sposób chłodzą swoje ciało. Dzisiaj jest tak gorąco, że nawet woda w Nilu wydaje mi się zbyt ciepła.

-Chciałabym umieć pływać, ale moje piórka się do tego nie nadają- powiadają siewnica.

-A ja chciałabym umieć latać- odparł smutno krokodyl.- Jestem jednak za duży i za ciężki, no i nie mam skrzydeł. Jak chcesz, będę twoją łódką.

Razem przepłynęli dziesięć kilometrów, aż siewnica nabrała sił.

-Dziękuję, że pozwoliłeś mi popływać na swoim grzbiecie- powiedziała.

-Proszę bardzo. Pozdrów ode mnie dalekie kraje-odparł krokodyl.

Gdy nadszedł czas wykluwania się małych krokodyli, ich mama zjawiła się obok kopca z jajami i po kolei przenosiła swoje dzieci do Nilu. Była ciemna noc i pani Paszczakowa nie zauważyła, że jeden krokodylek wykluł się znacznie później od swoich braci i sióstr.

Kiedy wydostał się ze skorupki, nikt na niego nie czekał.

-Mamo!-pisnął krokodylek.- Gdzie jesteś?

Ale mama była już nad rzeką i nie wiedziała, że ma jeszcze jednego synka.

Kiedy rankiem wstało słońce, maluszek całkiem się zagubił. Słońce raziło go w oczy i nie wiedział, dokąd pójść. Nagle przyleciał mały ptaszek. To była siewnica.

-Nie martw się, krokodylku, pokaże ci drogę do mamy i taty. O widzisz? Trzeba iść tędy. Sama poleciała jak błyskawica do państwa Paszczków, żeby wezwać pomoc. Krokodylica od razu wyruszyła na spotkanie synka i przeniosła go w pyszczku prosto do rzeki.

-Dziękujemy ci, siewnico!- powiedział krokodyl Paszczak.

-Nie ma za co, trzeba sobie nawzajem pomagać- odparł ptaszek i poleciał daleko, za góry i lasy. Wieczorem małe krokodylki siedziały z rodzicami w zaroślach, a tata czytał im wierszyk na dobranoc:

 

Krokodylek

Prosto z jaja, w jedną chwilę,

Wyszedł mały krokodylek.

-Zimno, ciemno. Gdzie jest mama?

Z jaja wykluć się to dramat!

Teraz siedzę tu zielony,

patrzę w cztery świata strony,

pierwsze chcę postawić kroki,

lecz świat taki jest szeroki…

Drogę mi pokazał ptaszek,

bardzo miły świergolaszek.

Tam jest mama. Tak, to ona!

I radośnie uzębiona.

Ach, jak pięknie, och, jak słodko:

ja i mama, Nil i błotko!~

  • Rozmowa na temat opowiadania.

- Jak nazywali się krokodyl i jego żona?

- Jak nazywał się mały szary ptaszek, z biało-czarnymi cętkami na skrzydełkach?

- W jaki sposób przychodzą na świat małe krokodyle?

- Kto pomógł małemu krokodylowi odnaleźć mamę?

- W jaki sposób dzieci mogą sobie wzajemnie pomagać?

  1. Praca plastyczna „Lepienie krokodyla z plasteliny”

Potrzebne będą: plastelina zielona, podkładka na której dziecko będzie lepić krokodyla

Rodzic pokazuje w jaki sposób ulepić krokodyla z plasteliny. Dziecko otrzymuje plastelinę i lepi poszczególne części krokodyla według instrukcji rodzica lub własnych pomysłów. Na koniec sprawdzamy czy krokodyl ma głowę, oczy, nozdrza, zęby, długi tułów, cztery łapy, ogon.

  1. Zabawy na świeżym powietrzu.

Zabawa orientacyjno- porządkowa „Krokodyle nad rzeką”

Rodzic wyznacza za pomocą sznurka miejsce, które będzie rzeką. Kiedy dziecko usłyszy gwizdek, porusza rękami, naśladując pływające krokodyle. Na dźwięk klaśnięcia w dłonie krokodyle wychodzą z rzeki na spacer po brzegu- dziecko maszeruje wokół wyznaczonego terenu.

  1. JĘZYK ANGIELSKI

Posłuchaj piosenki o zwierzętach na farmie i spróbuj naśladować odgłosy tych zwierząt w języku angielskim.

The Animals On The Farm | Super Simple Songs - YouTube

Posłuchaj nazw zwierząt na farmie, o których opowiada dziewczynka, powtarzaj nazwy za nią.

Farm animals for kids - Vocabulary fo kids - YouTube

Na koniec pokoloruj zwierzęta, które mieszkają na farmie, powtarzając jego nazwę ( załącznik – COLOURING PAGES FARM ANIMALS)

  1. ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Wejdź w link i wykonuj ćwiczenia, które przygotowała dla Ciebie Pani Małgosia

Wiosna by Małgorzata on Genially

 

LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:

GŁOWA KROKODYLA

COLOURING PAGES FARM ANIMALS