Temat dnia: Powitanie lata.
Cel: utrwalanie nazw oraz charakterystycznych cech poszczególnych pór roku.
Grupa: 3/4-latków.
1. Rozwiązywanie zagadek obrazkowych (załącznik – pory roku). Dziecko zastanawia się, jaka była pora roku, kiedy rozpoczynało przedszkole we wrześniu, a jaka pora roku będzie, kiedy przyjdzie czas wyjazdu na wakacje.
Rozwiązywanie zagadek:
Na drzewach liście kolorowe.
W sadzie owoce zdrowe.
W spiżarni różne zapasy,
na trudne zimowe czasy. (jesień)
Śniegiem pola zasypało,
gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.
Biały puszek z nieba leci,
już bałwanka lepią dzieci. (zima)
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają.
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące. (wiosna)
Jest gorąco, słońce świeci.
Na wakacje jadą dzieci.
W wodzie będą się pluskały
i na plaży w piłkę grały. (lato)
2. Rozwiązywanie zagadek muzycznych. Nagrania utworów Antoniego Vivaldiego Cztery Pory Roku: Jesień, Zima, Wiosna, Lato, kolorowe chusty.
Rodzic włącza kolejno fragmenty utworów. Dziecko po wysłuchaniu każdego fragmentu stara się odgadnąć, z jaką porą roku jest on związany i wykonuje krótkie improwizacje taneczne z kolorowymi chustami. Rodzic zwraca uwagę na ostatnią porę roku – lato. Wyjaśnia, że teraz właśnie odchodzi wiosna, a jej miejsce zajmuje lato.
3. Powitanie lata. Wypowiadanie rymowanki Iwony Fabiszewskiej:
Kolorowe lato! Z radością cię witamy
i do wspólnych zabaw gorąco zapraszamy.
Bardzo się cieszymy, że jesteś już nami.
Ogrzewaj nas codziennie ciepłymi promykami.
4. Wykonaj zadania wg polecenia:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf str. 61
5. Zabawa rozwijająca koordynację słuchowo-ruchową „Żagiel”.
Dziecko i rodzic w przysiadzie trzymają za rogi kwadratową chustę imitującą żagiel. Na dźwięki muzyki – ciche, potem głośniejsze - powoli przechodzą do pozycji stojącej, unoszą ręce w górę. Materiał wypełnia się powietrzem – wiatr porywa żagiel. Kiedy dźwięki stają się coraz bardziej ciche, ponownie powoli przechodzą do przysiadu – wiatr przestaje wiać.
PLIKI:
PORY ROKU