Temat: Wakacje z uśmiechem
Cel główny: poznawanie właściwych form zachowania,
Grupa: 3/4latki

1. Wycieczka do krainy życzliwości – zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej „Uprzejmość”. Rodzic czyta wiersz:

Na piaszczystej plaży
Zuzia zamek buduje.
Nagle Krzyś piłką rzuca
i cały zamek psuje.
Potem szybko podbiega,
piłkę z piachu wyjmuje,
a tym, że zamek zniszczył
wcale się nie przejmuje.
Jednak mama to widzi,
woła Krzysia do siebie.
– Czemu nie przeprosiłeś?
Wstyd mi Krzysiu za ciebie.

Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
− Co robiła Zuzia na plaży?
− Co zrobił Krzyś?
− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?
− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia? 

 

2. Zabawa „Podróż do Krainy Uprzejmości”. Rodzic zaprasza dziecko do Krainy uprzejmości. Dziecko wędruje przy muzyce, wysoko podnosząc kolana. Po dotarciu na miejsce, Rodzic – królowa/król Krainy Uprzejmości, wita w niej dziecko. Kłania się, mówi dzień dobry i przedstawia się. Dziecko również kłania się królowej/królowi i odpowiada na powitanie. Królowa zaprasza dziecko do rozmowy.

3. Rozmowa na temat uprzejmości.

Potrzebne będą: żółte koło wycięte z papieru, żółte prostokąty (na promyki słońca), flamaster – (załącznik – koło, prostokąty). Królowa/Król pyta dziecko, co to znaczy uprzejmość. Wyjaśnia, że w Krainie Uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, których na co dzień używają mieszkańcy. Rodzic układa przed dzieckiem żółte koło. Pyta, czy dziecko wie, jakie to słowa. Dziecko podaje propozycje. Królowa/Król zapisuje je na promykach (żółtych prostokątach). Dziecko dokłada je do żółtego koła, tworząc słońce. Królowa/Król wyjaśnia, że w tym kraju mieszkańcy oprócz tego, że używają czarodziejskich słów, codziennie mówią sobie coś miłego. Zaprasza dziecko do testu sprawdzającego, czy mogłyby zamieszkać w Krainie uprzejmości. Dziecko siada naprzeciwko rodzica i mówi coś miłego. Królowa wyraża swoje zadowolenie. Przyznaje dziecku prawo do zamieszkania w Krainie uprzejmości.

4. Dopasowywanie słów grzecznościowych do odpowiednich sytuacji społecznych. Królowa/Król zaprasza dziecko do spaceru po Krainie Uprzejmości. Dziecko napotka po drodze różne sytuacje społeczne, o których opowiada królowa/król. Zgodnie z panującymi tu zasadami musi wiedzieć, jakich słów grzecznościowych użyć w konkretnej sytuacji. Królowa/Król przypomina, że te słowa to: proszę, dziękuję, przepraszam. Rodzic włącza muzykę w rytmie marsza. Dziecko spaceruje, poruszając się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się. Królowa/Król opisuje sytuację, w której zachodzi konieczność użycia jednego ze słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam np.:
• dziecko dostaje od mamy lizaka,
• niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko,
• podaje książkę koledze.
Dziecko uważnie słucha i wypowiada głośno odpowiednie słowo. Po wykonaniu wszystkich zadań królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy i zaprasza do kolejnej wizyty.

5. „Wakacje w górach” – zajęcie plastyczne.

Potrzebne będą: obrazek lub zdjęcie przedstawiające góry (załącznik – Góry). Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie przedstawiający góry.
Pyta:
­ Gdzie dziecko spędza wakacje?
­ Po czym poznałeś, że to są góry?
­ W jaki sposób turyści okazują sobie uprzejmość na górskich szlakach?
Rodzic uzupełnia i porządkuje wypowiedzi dziecka.
Rodzic proponuje dziecku wykonanie pracy plastycznej na temat „Wakacje w górach”.
Potrzebne będą: wyprawka, karta 28 , klej, kredki, wata.
Dziecko:
− koloruje niebo i łąkę przedstawione na karcie,
− wykonuje niewielkie kulki z waty,
− wykleja kulkami kształty owiec i baranków pasących się na górskiej łące.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-wyp.pdf 
karta 28

6. Utrwalenie zasad zachowania podczas posiłków – quiz na temat „Wiem, jak zachować się przy stole”. Sylwety smutnych i wesołych buziek (załącznik – buźki).
Rodzic wręcza dziecku sylwety uśmiechniętych i smutnych buzi.
Mówi różne zdania. Jeśli dziecko zgadza się z wypowiedzią, podnosi do góry uśmiechniętą buzię. Jeśli nie zgadza się, podnosi do góry smutną buzię. Podaje przykłady poprawnego zachowania w miejsce tych, z którymi się nie zgadza. Przykłady zdań:
− Przed każdym posiłkiem myję ręce.
− Ziemniaki jem łyżką.
− Po zjedzeniu obiadu mówię „dziękuję”.
– Mówię z pełną buzią.
− Obiad jem palcami.
− Uważam, aby nie rozlewać zupy.
− Kładę głowę na stole.

 

PLIKI:
BUŹKI
GÓRY
KOŁO PROSTOKĄTY