Temat: Bezpieczne wakacje.
Cel główny: uświadamianie niebezpieczeństw w miejscach wakacyjnego wypoczynku,
Grupa: 3/4latki
1. Składanie w całość obrazka przedstawiającego różne miejsca letniego wypoczynku według wzoru. Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne miejsca letniego wypoczynku np. morze, las, góry, wieś, miasto. (załącznik – letni wypoczynek)
Rodzic układa na stole obrazki przedstawiające różne miejsca letniego wypoczynku. Dziecko podaje ich nazwy. Następnie Rodzic wręcza dziecku takie same obrazki, ale przecięte na kilka części. Dziecko, przyglądając się wzorowi, składa obrazek w całość.
Zastanawia się, jaką czynność w tym miejscu lubi wykonywać najchętniej.
2. Wakacyjne rady – Słuchanie wiersza Barbary Kosmowskiej Podjudzajka.
Rodzic czyta dziecku wiersz.
Podjudzajka
Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.
To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakiejś bajki.
I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły,
Mówi: – Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy!
Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny.
Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?
Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie,
To się szybko wieść rozniesie, kto z ostrzeżeń ważnych kpi!
Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi
Plakatami wszystkie drzwi! Wymknij się po cichu z domu,
Nie mów o tym nic nikomu. Zgub się w tym okropnym mieście,
Będzie działo się nareszcie, będzie świetnie, mówię ci!
A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję,
I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę,
Czy niegrzeczna byłam znów? Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś
przepadłam i zniknęłam w gąszczu moich strasznych snów?
– Nic z tych rzeczy! – mówi mama. – To nie wakacyjny
Dramat, tylko podjudzajki gra. Kto rodziców zawsze słucha,
Nie chochlika i kłamczucha, ten wakacje piękne ma!
• Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
- Kim była podjudzajka?
- Do czego podjudzajka namawiała dzieci?
- Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?
3. Wykonanie plakatu „Bezpieczne wakacje”. Ustalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach letniego wypoczynku. Potrzebne będą: obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las. Miasto (załącznik – bezpieczne wakacje), biały arkusz papieru, czarny flamaster. Rodzic dzieli arkusz białego papieru na cztery kolumny (rysuje czarnym flamastrem linie). W dłoni trzyma obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las, miasto. Dziecko losuje obrazek, podaje nazwę widniejącego na nim środowiska przyrodniczego. Rodzic nakleja obrazek na biały karton. Pyta dziecko np.:
Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas pobytu nad morzem?
Czego nie wolno robić?
Zapisuje odpowiedzi dziecka na białym kartonie pod obrazkiem. W podobny sposób omawia i zapisuje zasady bezpiecznego wypoczynku w pozostałych miejscach. Rodzic stara się zapisać zasady za pomocą ikon
4. Dziecko:
− ogląda obrazek, mówi co przedstawia, koloruje go,
− odszukuje w naklejkach obrazki ryb, nakleja je w akwariach tak, aby w każdym akwarium były takie same rybki.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf
strona 61
5. Zabawa z elementem czworakowania „Dzień – noc”.
Gdy Rodzic włączy światło, dziecko porusza się jak kot, gdy wyłączy światło, dziecko zwija się w kłębek, chrapie. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
6. Obejrzyj film pt. „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą - Bezpieczne Wakacje”.
PLIKI:
BEZPIECZNE WAKACJE
LETNI WYPOCZYNEK