Temat: Z wizytą u lekarza
Cel główny: wskazywanie prawidłowych zachowań w dbaniu o własne zdrowie.
Grupa: 3/4latki
1. Swobodne wypowiedzi dziecka na temat własnych doświadczeń związanych z wizytą u lekarza. Zdjęcie przedstawiające przychodnię lekarską oraz lekarza przy pracy (załącznik – przychodnia lekarska, lekarz przy pracy).
Rodzic pokazuje dziecku duże zdjęcie przedstawiającą przychodnię lekarską oraz lekarza przy pracy. Dziecko wypowiada się na temat swoich doświadczeń związanych z wizytą u lekarza. Wymienia po kolei czynności, które należy wykonać przed wizytą lekarską, w trakcie wizyty i po niej (np.: rejestracja, spokojne oczekiwanie na wezwanie przez lekarza, wejście do gabinetu, wykonywanie poleceń lekarza, opanowanie lęku, uważne słuchanie zaleceń). Zwraca uwagę na strój i narzędzia używane przez lekarza. Nazywa je (z ewentualną pomocą Rodzica).
2. „Zapamiętaj szczegóły” – ćwiczenia pamięci, zapamiętywanie szczegółów przedstawionych na zdjęciu. Zdjęcie przedstawiające lekarza przy pracy. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie lekarza (załącznik – lekarz). Dziecko przez chwilę bardzo uważnie przygląda się postaci. Następnie Rodzic chowa zdjęcie i zadaje pytania związane ze zdjęciem, np.:
- W co był ubrany lekarz?
- Jakiego koloru miał fartuch?
3. Zabawa „Marsz po okręgu” (w rytmie nagrania piosenki). Nagranie piosenki „Idziemy do lekarza”
Dziecko maszeruje wężykiem za Rodzicem w dowolnych kierunkach. Na przerwę w muzyce tworzy parę z Rodzicem i podskakuje trzy razy.
4. Ćwiczenie oddechowe z zastosowaniem chusteczek. Nagranie spokojnej muzyki, chusteczka higieniczna dla dziecka. Rodzic wręcza dziecku chusteczkę higieniczną. Dziecko trzyma chusteczkę przed sobą w obu dłoniach. Unosi ją lekko do góry. Przy dźwiękach spokojnej muzyki kieruje strumień powietrza na chusteczkę (dmucha), starając się wprowadzić ją w ruch. Następnie wykonuje to samo ćwiczenie, ale trzyma chusteczkę jedną ręką, potem drugą ręką.
- nagranie spokojnej muzyki.
5. Rozmowa na temat konieczności dbania o higienę jamy ustnej. Dwie wycięte z białego papieru sylwety zębów: pierwsza – cały ząb biały, druga – biały ząb z czarnymi plamami, zdjęcie przedstawiające gabinet dentystyczny (załącznik – gabinet dentystyczny, zęby).
Rodzic pokazuje dziecku dwie wycięte z białego papieru sylwety zębów: jedną przedstawiającą zdrowy, biały ząb i drugą, przedstawiającą ząb z czarnymi plamami. Pyta dziecko, czym różnią się te sylwety. Nawiązuje do higieny jamy ustnej i pracy dentysty. Zapoznaje z kolejnymi etapami mycia zębów.
- „Jak należy szczotkować zęby”.
6. Praca plastyczna - lekarz, pielęgniarka. Opis pracy oraz dokładna instrukcja jej wykonania znajduje się w załączniku (załącznik – lekarz pielęgniarka).
PLIKI:
GABINET DENTYSTY
LEKARZ
LEKARZ PIELĘGNIARKA
LEKARZ PRZY PRACY
PRZYCHODNIA LEKARSKA
ZĘBY