Temat dnia: Pożegnanie z zabawkami.
Cel: poszerzenie doświadczeń plastycznych.
Grupa: 3/4 latków.
1. „Słyszę, rozumiem, zapamiętuje”- ustawienie zabawek zgodnie z instrukcją.
Do zabawy potrzebujemy 3 rożne zabawki. Dziecko wymienia nazwy zabawek, dzieląc wyraz na sylaby. Następnie rodzic wymienia nazwy zabawek w zmienionej kolejności, a dziecko ustawia zabawki w odpowiedni sposób. Pokazujemy dziecku kierunek ustawienia zabawek (od lewej do prawej strony). Jest to dobre ćwiczenie przygotowujące do pisania. Można zwiększyć liczbę zabawek, jeśli dzieci będą dobrze sobie radziły z tym zadaniem.
2. Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Bieg brzegiem morza”.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach przy piosence „Gdzieś w głębinach morskich fal”- biegając po piaszczystej, nadmorskiej plaży. Na przerwę w muzyce staje na jednej nodze i naśladuje czyszczenie z piasku stóp- naprzemiennie jednej i drugiej.
3. Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Zabawkowe smutki”.
Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje.
– Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi.
– Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę.
– Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka.
– A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc.
Cisza, spokój... – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je w końcu przyszyje.
– Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady.
– Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz!
– Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze.
– A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało.
– A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach.
– I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek.
– Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej.
– Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę!
– Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę.
– Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września.
– Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.
Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.
4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce:
- Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabawy z dziećmi?
- Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=80
str. 78-79.
5. Dziecko:
- nazywa miejsca przedstawione na zdjęciach i to, co znajduje się pod nimi,
- łączy zdjęcia z odpowiednim krajobrazem,
- koloruje muszelki, liczy je i pokazuje ich liczbę na palcach.
http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2019/przedszkole/olekiada/kartypracy-4latek/mobile/index.html#p=62
str. 60.
6. „Moja ulubiona zabawka z przedszkola”- rysowanie pastelami.
Rodzic pyta dziecko, jaką zabawką lubiło najbardziej bawić się podczas pobytu w przedszkolu i dlaczego. Proponujemy dziecku wykonanie pracy plastycznej na temat „Moja ulubiona zabawka z przedszkola” za pomocą pasteli.
Przypominamy, jak należy posługiwać się tym rodzajem kredek, aby uzyskać odpowiedni efekt. Aby narysować cienką i delikatną kreskę, wystarczy rysować czubkiem kredki. Natomiast aby uzyskać szeroką linię, należy rysować bokiem kredki. Efekt barwnej smugi powstanie poprzez rozcieranie kredki np. chusteczką higieniczną.