Temat dnia: Dbam o czystość.
Cel: kształtowanie nawyków higienicznych.
Grupa: 3/4 latków.
1. Posłuchaj piosenki „Higiena”.
Odpowiedz na pytania:
- o czym jest piosenka?
- co robimy po jedzeniu?
- jakie części ciała myjemy gąbką?
- co robimy po zabawie?
2. Karta pracy „Higiena rąk” (załącznik - karta pracy higiena rąk).
Dziecko:
- obrysowuje kontur swojej ręki na karcie pracy,
- koloruje obrazek.
3. Zabawa badawcza „Dlaczego do mycia rąk jest potrzebne mydło?”
Potrzebujemy: głęboki talerz, wodę, pieprz mielony, mydło w płynie.
Do talerza wlewamy wodę. Dziecko wsypuje pieprz do wody, tak aby zakrył on całą powierzchnię talerza. Następnie wkłada palec do wody pośrodku talerza. Obserwuje, co dzieje się z pieprzem. Dziecko nakłada na palec mydło w płynie i ponownie zanurza namydlony palec w wodzie z pieprzem. Kontynuuje obserwację. Zastanawia się dlaczego reakcja pieprzu w obu przypadkach była inna.
Wyjaśnienie: Mydło pozwala utrzymywać ciało w czystości. Mycie rąk samą wodą nie usuwa brudu. Utrzymuje się on na skórze wskutek działania tłuszczów, które wydziela skóra. Brud przykleja się do tłuszczów, a woda z tłuszczami sobie nie radzi. Do tego potrzebne jest mydło. Zmyje ono i tłuszcz, i brud (filmik „Uciekający pieprz”).
4. Zabawa ilustrowana ruchem z wykorzystaniem wiersza B. Formy „Jestem pachnący i czysty”.
Dziecko:
Mam kubek i szczotkę- wyciąga przed siebie prawą dłoń, następnie lewą
dłoń,
zęby często myję- naśladuje mycie zębów,
Lubię, gdy mam czyste- pokazuje dłonie, dotyka uszu, szyi,
ręce, uszy, szyję.
Kiedy biorę prysznic- naśladuje spadające strugi wody,
jestem uśmiechnięty- rysuje w powietrzu uśmiechniętą buzię,
dokładnie szoruję- szoruje kolana i pięty,
kolana i pięty.
Potem się wycieram- naśladuje wycieranie ręcznikiem całego ciała.
ręcznikiem puszystym,
bo chcę być zawsze
pachnący i czysty.
5. Ozdób wzorkami ręcznik (załącznik - ręcznik).
6. Utrwalenie kolejnych etapów mycia rąk (załącznik - mycie rąk instruktaż).
Dziecko myje ręce według załączonego instruktażu.
PLIKI:
KARTA PRACY HIGIENA RĄK
RĘCZNIK
MYCIE RĄK INSTRUKTAŻ