Temat: Jestem przyjacielem przyrody.
Cel główny: utrwalanie wiadomości na temat sposobów ochrony przyrody.
Grupa: 3/4latki

1. Wysłuchanie wiersza I. Salach „Wszędzie czysto”. (załącznik - ilustracje do wiersza).
Czysty dom i czysty ogród, w lesie czysto, w polu też.
Czysta rzeka i jezioro, samo zdrowie – wierz mi, wierz.
Brudu nie chce widzieć wcale ani morze, ani niebo.
Taką cichą mam nadzieję, nie wiecie dlaczego?
Bo od kogo to zależy, aby czysty był nasz świat?
By ptak śpiewał, strumyk szemrał, by w ogrodzie zakwitł kwiat?
Rodzic pyta dziecko:
− W jakich miejscach wymienionych w wierszu jest czysto?
− Od kogo zależy czystość świata?
− Jak wygląda świat, kiedy jest czysty?

 

2. Zabawa „Wiem, jak dbać o przyrodę”.
Pojemnik z klockami. Rodzic kontynuuje rozpoczętą wcześniej rozmowę. Pyta dziecko: Co możemy robić, by chronić przyrodę? Dziecko wypowiada się swobodnie. Rodzic uzupełnia jego wypowiedź. Następnie proponuje zabawę. Wypowiada zdania. Dziecko, jeśli zgadza się z tym, co mówi Rodzic pobiera z pojemnika po jednym klocku i układa je przed sobą, w jednej linii. Przykłady zdań:
• Oszczędzamy wodę.
• Wyrzucamy śmieci do kosza.
• Segregujemy śmieci, wrzucając je do odpowiednich pojemników.
• Sadzimy drzewa i kwiaty.
• Nie depczemy roślin.
• Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
• Nie łamiemy gałęzi.
• Chodzimy po chodnikach.
• Oszczędzamy papier.
3. Wręczenie odznaki "Przyjaciel przyrody". Sylweta koniczynki podklejona taśmą dwustronną (można samodzielnie wykonać odznakę). Rodzic wyraża pewność, że dziecko już wie, jak dbać o przyrodę i że będzie ją szanować. Wręcza dziecku odznakę "Przyjaciel przyrody" i nakleja sylwetę koniczynki na ubranie.(załącznik – odznaka przyjaciela przyrody).

4. Wykonaj następujące zadania:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf 
str. 40
− na przykładzie tulipana nazwij części rośliny znajdujące się w kółkach,
− podziel ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
− połącz części z odpowiednimi miejscami na rysunku kwiatka,
− dokończ rysunki tulipanów według podanego wzoru.

5. Zabawa słowna” Tulipan jest jak...”
Obrazki przedstawiające tulipana w różnych kolorach: czerwonym, żółtym, białym (dziecko koloruje 1 tulipana na kolor czerwony, 1 na kolor żółty i 1 zostawia biały). Następnie Rodzic rozkłada obrazki tulipanów (obrazkiem do dołu). Dziecko losuje jeden obrazek i kładzie go przed sobą. Potem kończy zdanie: Tulipan jest (podaje kolor wylosowanego kwiatka) jak... (podaje nazwę dowolnego elementu w pokoju, który jest w takim kolorze), np.: Tulipan jest czerwony jak pojemnik na klocki. (załącznik – tulipan).

6. Dodatkowe działanie z programu „Zdrowy przedszkolak” - Sałatka z owocami tropikalnymi. Dziecko z rodzicem wykonuje sałatkę owocową. Możemy użyć owoców, które najbardziej dziecko lubi.

 

 

PLIKI:
ILUSTRACJE DO WIERSZA
ODZNAKA PRZYJACIELA PRZYRODY
TULIPAN