Temat: Kocham mamę i tatę.
Cel główny: zapoznanie z rolą mamy i taty w życiu dziecka.
Grupa: 3/4latki.

1. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku – „Co to jest”?
Nieprzezroczysty worek, różne przedmioty wykorzystywane przez kobietę i mężczyznę, np.: apaszka, pomadka, torebka, pasek męski, krawat, portfel, pianka do golenia itp.
Rodzic rozkłada na dywanie przygotowane przedmioty używane przez kobietę i mężczyznę. Nazywa je i przekazuje dziecku, aby mogło się z nimi zapoznać za pomocą dotyku. Następnie chowa je do worka, a dziecko wkłada rękę do środka i próbuje nazwać trzymany przedmiot.

 

2. Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”.
Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.

• Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic pyta:
- Jaki wydaje się świat, gdy obok są mama i tata?
- Za co dzieci chcą podziękować rodzicom?
Rodzic kontynuuje rozmowę. Pyta dzieci, dlaczego mama i tata odgrywa w życiu dziecka najważniejszą rolę.
• Kilkakrotne powtórzenie wiersza.

3. Obrazki przedstawiające elementy wymienione w wierszu: postać kobiety i mężczyzny, dłonie, serce, książkę z baśniami, obrazki przedstawiające góry, morze, wieś, huśtawkę, słońce – (załącznik - obrazki do wiersza).
• „Ułóż w kolejności”. Rodzic recytuje wiersz. Prosi dziecko o odszukiwanie obrazków przedstawiających wymienione elementy i układanie ich w jednej linii, w odpowiedniej kolejności. Następnie, wskazując kolejne obrazki, prosi dziecko o wspólne powtarzanie wiersza. Zwraca uwagę, aby dziecko mówiło wiersz spokojnie, głośno i wyraźnie.
• „Czy się zgadza”? Rodzic prosi dziecko o zakrycie oczu dłońmi. W tym czasie zmienia ułożenie kilku obrazków. Następnie pyta dziecko, czy wszystko się zgadza. Dziecko z pomocą Rodzica ustala kolejność występowania elementów w wierszu, po czym, patrząc na obrazki, ponownie recytuje z Rodzicem wiersz: Rodzic recytuje początek wersu, a dziecko go kończy.
• „Ja układam, a ty mówisz”. Przy trzecim powtórzeniu wiersza Rodzic najpierw układa obrazki. Dziecko stara się wyrecytować poszczególne wersy wiersza samodzielnie.

4. Zabawa ruchowa „Dziecko – do mnie”!
Dziecko spaceruje po pokoju w rytmie piosenki. Na przerwę w piosence dziecko jak najszybciej podbiega do rodzica i powtarza wspólnie cztery ostatnie wersy wiersza. Na koniec wykonuje ukłon. Rodzic powtarza zabawę. Za każdym razem zmienia swoje miejsce.

5. Dziecko:

- rysuje krawat i apaszkę po śladzie,
- koloruje rysunki tak, by każdy miał inny kolor,
- mówi, komu można wręczyć w prezencie krawat, a komu – apaszkę.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf 
str. 53

6. Ćwiczenie oddechowe – „Pachnące kwiaty”.
Dziecko swobodnie maszeruje w określonym kierunku, w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i naśladuje wąchanie kwiatów, wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami.

 

 

PLIKI:
OBRAZKI DO WIERSZA