Temat: Mieszkańcy łąki.
Cel główny: rozwijanie umiejętności liczenia
Grupa: 3/4latki.

1. Wycinanie kół z kolorowych kartek. Tworzenie kompozycji kwiatowych. Dla dziecka: kartka w białym kolorze i kartki w różnych kolorach, nożyczki, ołówek, szablony kół. Rodzic układa na stole kartki oraz szablony kół. Dzieci odrysowują na kolorowych kartkach koła, a następnie je wycinają. Układają z kolorowych kół na białej kartce dowolne kompozycje kwiatowe. (załącznik - szablony kół).

2. Życie na łące – zajęcia matematyczne z elementami ćwiczeń ortofonicznych.
Nagranie z odgłosami dochodzącymi z łąki. Rodzic włącza filmik z nagraniem odgłosów dochodzących z łąki. Pyta dziecko, gdzie można usłyszeć podobne odgłosy. Jeśli dziecko ma trudność z udzieleniem odpowiedzi, mówi zagadkę (Iwony Fabiszewskiej):
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka)

 

 

3. Grupowanie sylwet kwiatów według koloru lub kształtu. (załącznik - kwiaty).

Sylwety kwiatów wycięte z papieru kolorowego: po pięć czerwonych maków, żółtych jaskrów, fioletowej koniczyny, białych stokrotek, białych rumianków trzy obręcze (mogą być ułożone z włóczki), zielona krepina lub zielona tkanina. Rodzic układa zieloną krepinę – łąkę. Umieszcza na łące sylwety kwiatów – rozmieszcza je w sposób dowolny. Zastanawia się, czy łąka nie wyglądałaby ładniej, gdyby kwiaty rosły na niej w bardziej uporządkowany sposób. Pyta dziecko, jak można to zrobić. (Jeśli dziecko nie będzie wiedziało, Rodzic podpowiada, jakie kryterium zastosować, np. dziecko może układać kwiaty w obręczach). Dziecko układa sylwety kwiatów na łące według kolorów, a potem według kształtów. Przygląda się łące. Zastanawia się, kiedy łąka jest ładniejsza: wtedy, gdy kwiaty rosną w dowolny sposób, czy wtedy, gdy są uporządkowane według koloru lub kształtu. Uzasadnia swoją opinię.

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Motylki”. Nagranie skocznej melodii w żywym tempie. Dziecko rozkłada kolorowe koła w pewnej odległości od siebie na podłodze. Rodzic proponuje, aby dziecko wyobraziło sobie, że jest motylkiem. Kiedy gra muzyka, motylek lata pomiędzy kwiatkami (kołami); na przezwę w muzyce siada na dowolnym kole.

5. Układanie z kół sylwety biedronki. Rysowanie na sylwecie odpowiedniej liczby kropek. Dla dziecka: dwa czerwone koła (na skrzydła biedronki), jedno małe czarne koło (na głowę biedronki) i jedno większe czarne koło, na które naklejone będą skrzydła biedronki, czarna kredka, klej. (załącznik - biedronka).

Rodzic wręcza dziecku dwa czerwone koła i dwa czarne koła – większe i mniejsze. Większe czerwone koła dziecko składa na pół. Układa i nakleja je na większym czarnym kole tak, aby utworzyły skrzydła biedronki. Małe, czarne kółko (głowę biedronki) dokleja od spodu do większego czarnego koła. Rodzic pyta, czego brakuje biedronce. Klaszcze w dłonie dwa razy. Dziecko rysuje na czerwonych skrzydłach dwie kropki czarną kredką. Następnie dziecko liczy, ile kropek ma biedronka. Rodzic klaszcze trzy razy, a dziecko dorysowuje kropki na skrzydłach. Wynik każdego liczenia pokazuje na palcach. Przekłada sylwetę biedronki z kartki na krepinę – zieloną łąkę.

6. Dziecko:
− łączy w pary owady z kwiatami; mówi, czego jest więcej: owadów czy kwiatów,
− naśladuje sposób poruszania się pszczoły, mrówki, konika polnego, dżdżownicy.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf 
str. 50-51

 

PLIKI:
SZABLONY KÓŁ
KWIATY
BIEDRONKA