https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/07/zabawy-edukacyjne-z-lyzkami/ 
Zabawy emocjami Rysownie buziek, oczu, zmienianie uczuć, naśladowanie min, nazywanie różnej mimiki twarzy. Dziecko rysując i zmazując trenuje małą motorykę. Nieudany rysunek wykonany pisakiem suchościeralnym łatwo zmażemy z łyżki nawet palcem. Na białej łyżce rysujemy oczy i nos, a na przezroczystej różne buzie.
Lyzki

 

Zabawy twórcze

Zabawy twórcze to zabawy rozwijające kreatywność dziecka. Mają na celu budzenie ciekawości poznawczej, rozbudzanie wyobraźni, myślenia metaforycznego. Dzięki takiej zabawie wzmacniana jest wiara we własne możliwości dziecka, zaspokajane jest poczucie własnej wartości, bezpieczeństwa i akceptacji w grupie. Jakie zabawy i zajęcia twórcze możemy zaproponować naszemu czterolatkowi?

  • Teatrzyk - spraw dziecku kukiełki i mini scenę, np. tekturowego pudełka. Razem możecie odgrywać nieskończoną ilość scenek z życia codziennego czy ulubionych bajek dziecka.
  • Zabawa w dom - zachęcaj dziecko do zabawy lalkami, przedstawiającymi wszystkich członków waszej rodziny. Odgrywajcie razem scenki z życia codziennego, takie jak rodzinny obiad, układanie dziecka do snu.
  • Puzzle - stwórz wspólnie z dzieckiem puzzle z kartoników po żywności, z wycinków gazet. Porozcinaj opakowania i daj je dziecku do złożenia.
  • Domek dla lalek - weź stare pudełko po butach, pozbieraj kawałki sztywnego papieru, kartony, materiały i wspólnie z dzieckiem udekoruj go na zewnątrz. Pomalujcie domek farbami, przyklejcie komin i dachówki, zamocujcie firanki i zasłonki ze szmatek.


Zabawy ruchowe dla dzieci

• „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Stoi Różyczka w czerwonym wieńcu”, berek, zabawa w chowanego to stare zabawy, ale kształtujące w dziecku i jego współtowarzyszach zasady współpracy i współdziałania w grupie, będąc jednocześnie lekcją rytmiki.

• Naśladowanie kroków – zaprezentujcie wraz z dzieckiem różne, śmieszne sposoby chodzenia, np.: idę jak pani na szpileczkach, idę wielkimi krokami, idę skokami,. Zachęcaj dziecko do wymyślania i prezentowania różnych kroków.
• Zabawa w tor przeszkód – tor możecie ułożyć z książek, zabawek czy też zwykłych plastikowych butelek oraz innych elementów które macie pod ręką. Układamy je w jednej linii. Zadaniem dziecka będzie jak najszybciej przejść ten tor, w taki sposób aby go nie przewrócić.
• Zabawa w naśladowanie - dziecko naśladuje przeróżne pory roku i inne zjawiska pogodowe. Gdy powiemy, że wieje silny wiatr, dziecko powinno poruszać rękami, niczym konary drzew lub dmuchać naśladując powiew wiatru. Gdy mówimy, że wiatr ucichł dzieci kładą się na podłogę.
• Rzut do celu
W niedalekiej od nas odległości stawiamy pojemnik - może to być zwykłe pudełko po butach - rzucamy na zmianę do celu zgniecionymi kartkami papieru lub starej gazety. "Kulki" można najpierw pokolorować różnymi kolorami farby, by potem łatwiej policzyć punkty
• Zgadnij, co to
To bardzo prosta zabawa, do której potrzebne nam będą przedmioty codziennego użytku i szalik, by zawiązać oczy. Zawiązujemy dziecku oczy i podajemy po kolei przedmioty, by odgadło ich nazwę. Możemy zacząć od najprostszych a potem sięgać po coraz trudniejsze.
• Gra w klasy
Na dużym arkuszu szarego papieru rysujemy "klasę", pokazujemy, w jaki sposób będziemy po niej przeskakiwać. Potem rzucamy zwykłą kostką do gry, by policzyć swoje kroki. Zabawę można uatrakcyjnić tym, że na każdym polu jest do wykonania jakieś zadanie.

 

GŁOWA, RAMIONA

Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.
Głowa -pokazujemy obiema rękoma głowę,
Ramiona - pokazujemy obiema rękoma ramiona,
Kolana - pokazujemy obiema rękoma kolana,
Pięty - pokazujemy obiema rękoma pięty,
Kolana - pokazujemy obiema rękoma kolana,
Pięty - pokazujemy obiema rękoma pięty,
Oczy - pokazujemy obiema rękoma oczy,
Uszy - pokazujemy obiema rękoma uszy,
Usta - pokazujemy obiema rękoma usta,
Nos - pokazujemy obiema rękoma nos.

 

GIMNASTYKA

Prawa noga, wypad w przód,
a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.
Dzieci stoją pojedyncze, zwrócone twarzą do środka koła. Inscenizują ruchami treść piosenki.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę,
Wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę,
A rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
Powrót – powrót do pozycji zasadniczej,
Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma,
Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
W miejscu bieg – bieg w miejscu,
I skok głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg,
Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do tyłu,
I do przodu – wysunięcie rąk do przodu,
Już rannego nie czuć chłodu – przybranie pozycji zasadniczej.

 

GALOP PRZEŁĘCZĄ

Zabawa ta skutecznie pozbawi dzieci nadmiaru energii (a nawet nie tylko i nadmiaru, ale i wszelkie rezerwy
Maluchy wcielają się w jeźdźców konnych, którzy to w szalonym galopie przemierzają przełęcz górską (uciekają?).
Galop to po prostu bieg w miejscu. Na naszej drodze spotkamy czasami różne przeszkody.
I znów - przeszkody to twoja inwencja - ja podaję tylko podstawowe:
KAMIEŃ – podskakujemy
GAŁĄŹ - przechylamy się
KAKTUS Z LEWEJ- robimy unik (odchylamy się) W PRAWO(!!)
KAKTUS Z PRAWEJ - robimy unik w LEWO(!!)
ZAKRĘTY - obracamy swoje szacowne osoby o 90 stopni (1/2 PI) w podanym kierunku
STRUMYK - skok do przodu

 

PALUSZEK

Tu paluszek, tu paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tutaj rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź zatańczyć jak kaczuszka.
Dzieci stoją w kole lub półkolu i ilustrują ruchem słowa piosenki.
Pokazują wskazujący palec prawej, a potem lewej reki.
Obiema rękami chwytają fartuszek i kołyszą się.
Wyciągają do przodu prawą i lewą rękę.
Mrugają.
Kładą dłonie na policzkach.
Pokazują palcem usta.
Głaszczą się po brzuchu.
Wystawiają do przodu raz jedną, raz drugą nogę.
10.Ruchem ręki zapraszają kolegę do tańca.

 

TAŃCOWAŁY DWA MICHAŁY

1. Tańcowały dwa Michały,
Tra ra ra, ra, ra.
Jeden duży, drugi mały,
Tra ra ra, ra.
2. Jak ten duży zaczął krążyć,
Tra ra ra, ra, ra.
To ten mały nie mógł zdążyć,
Tra ra ra, ra.
3. Tańcowały dwa Michały,
Tra ra ra, ra, ra.
Jeden duży, drugi mały,
Tra ra ra, ra.
4. Tak tańcują dookoła,
Tra ra ra, ra, ra.
Aż im pot się leje z czoła,
Tra ra ra, ra
Dzieci, dobrane parami, trzymają się za ręce.
.Jedno z dzieci gra rolę dużego Michała, drugie małego Michała.
Pierwsza zwrotka – tańczą w kółeczku.
Druga zwrotka – mały Michał obraca się dookoła siebie, duży biega wokół niego.
Trzecia zwrotka – tańczą w kółeczku.
Czwarta zwrotka – duży Michał obraca się wokół własnej osi, mały biega dookoła.

 

CZTERY KRASNOLUDKI

Szły do lasu cztery krasnoludki
Jeden mały a drugi malutki,
Trzeci leciutki jak skrzydła motylka,
Czwarty cieniutki jak szpilka.
Wilk zobaczył cztery krasnoludki
Jeden mały...
Zjem ja sobie cztery krasnoludki
Jeden mały...
Uciekają cztery krasnoludki
Jeden mały...

Śpiewamy i pokazujemy:
Szły do lasu – palcami dłoni pokazujemy chodzenie na przedramieniu drugiej ręki,
Cztery - pokazujemy cztery palce,
Krasnoludki - z dłoni robimy czapeczkę na głowie,
Jeden mały - pokazujemy człowieka niewielkiego wzrostu,
drugi malutki - zniżamy dłoń ku ziemi,
Trzeci leciutki - machamy jak motylek swoimi skrzydłami,
Czwarty cieniutki - małym palcem pokazujemy cud figurę krasnala,
Wilk zobaczył - robimy z dłoni lornetkę i rozglądamy się do dokoła,
Zjem ja sobie - klepiemy się po brzuchu,
Uciekają cztery - biegniemy w miejscu.